Perlu~ sebenarnya manusia utk bersandar

ha-ha!... Dah lama aku tak bloggeding2 nih. Baru hri ni rasa ade 'feel' utk menulis (menaip sbnrnya) dan drive aku kali ini adalah sejak aku tgk dokumentari psl clash of the gods (History channel). dokumentari tu merapik psl tuhan2 greek dan skandal masing2. Dah mcm manusia plak aku tgk yg kononnya tuhan2 greek ni. Zeus yg kaki pompuan, bagai2 le aku nengok luck-nut2 trsebut. Aaa..kalo perasan kn movie2,tuilsn2 dan bagai2 lg skang mcm menjurus kearah fantasi dan sejarah greek membekalkn platform yg ckp baik utk smua ni berlaku.

aku rasa movie 300 adalh pe org kata, spearhead elemen2 greek dlm alaf baru ni. Dulu pun ade gak mcm cte clash of the titans, hercules, bla2. dgn kejayaan 300 ni, ramai yg 'hitching-a-ride'. kalo kte singkap kembali zmn Crusade dulu, dah ade dah elemen greek dlm kesussateraan itali contohnya 'Divine Comedy' oleh Dante Allerghiri (mcm tu kot spelling dia). Secara rumusnya, buku tu menceritakn psl perjlnn Dante ala2 isra' mi'raj mcm tu, tp detail dia aku akan cte dlm artikel lain. Dlm perjlnn dia ade gak unsur2 greek ni sprti Charon the ferryman, rivers of the underworld, so on so forth...Jd brlblk kpd topik.

All in all, terdetik plak hati aku bahawasanya manusia mmg perlukn tmpt utk bersandar walau sekafir mana pun manusia itu. Kalo kte tgk agama org2 greek, mereka memuja Zeus walaupun dia ada mslh utk mgawal nafsu, paranoid, pemungkir janji dan bagai2 lg le kelemahan. Adakah Zeus memanifistasikn manusia dlm bntk tuhan atau sblknya, itu yg kte xbrp jls lg. Nak contoh lg extreme? kte tgk golongan atheist dan Scientology. Walau mrk xmngaku wjdnya tuhan, tp mrk mngambil sains sbgi tmpt utk brsandar. Tp sygnya, mrk mengagungkn product drpd manufacturer, yakni Tuhan. Hindu dgn Buddha toksah cte le, diorg pnye syg kat tuhan smpi ade beratus tuhan utk menampung kasih sayang mereka. Korg mmg hbt, much love to pass around. Ptt le aku perati korg le org2 plg cool, tak trsangkut dgn perang lbh 1000 thn mcm kami. Then again, even we are on our separate ways, we always have the need to lean on to something so that we can breathe, trust and love whoever may be, whatever may be...

Thats all 4 now, aku nak dok senyap2 dlm bilik. Nak appreciate segala pe yg Tuhan dah bg, nikmat dan musibah, sblm dan akan dtg, bagai2 lg le. Dan yg penting, aku nak appreciate Tuhan sbb dia bg aku bersandar kat Dia. Pe korg nak mganjing, aku x peduli. Gi mam... ja ne~

0 comments: